Wat is survivalrun?

De survivalrun
Survivalrun is een veelzijdige vorm van duursport waarbij hardlopend een parcours van tussen de 8 en 20 kilometer wordt afgelegd. Tijdens dit parcours wordt er voornamelijk hardgelopen door natuurlijk terrein, bossen, weilanden en langs beken. Tijdens het parcours moeten er verschillende natuurlijk hindernissen, zoals door sloten lopen, en verschillende opgebouwde hindernissen worden overwonnen, zoals verticale en horizontale touwen, netten, met een boomstam rennen, over muren klimmen, kanoën, tokkel enz. Bij een wedstrijd kan dit variëren tussen de 30 tot 60 hindernissen. Survivalrun is een groeiende tak van sport. Niet alleen wordt een krachtinspanning verwacht van de deelnemers, ook souplesse en techniek spelen een bepalende rol voor het uitlopen van een survivalrun.

Kan ik dat ook?
Deze vraag wordt dikwijls gesteld aangezien de mythe rondom de survivalrun er niet om liegt. Alles kan! Zolang je over de wil beschikt om er voor te gaan. Ongetraind aan de start verschijnen van een wedstrijd kan echter wel een mooie confrontatie met jezelf opleveren. Een survivalrun wedstrijd is namelijk zwaar. Naast de hindernissen die je moet volbrengen sta je in een constante “strijd tegen de elementen van de natuur”. Daarbij speelt de toestand van het terrein waarover het parcours is uitgezet een belangrijke rol. Verder zijn de weersomstandigheden van grote invloed. Goede kleding, conditie en voorbereiding sterken je tegen deze elementen. Door te trainen en de juiste technieken aan te leren kun je jezelf optimaal voorbereiden op wedstrijden. Er kan gesteld worden dat een mens veelal meer kan dan hij denkt. Je ontdekt krachten van je zelf die je je nooit voor mogelijk hebt kunnnen houden.
Misschien heb jij niet direct de motivatie om ook wedstrijden te gaan lopen, maar heb je meer zin om deze leuke sport te beoefenen in een gezellig omgeving met medestudenten. Dit is natuurlijk ook geen probleem, juist de algemene toegankelijkheid van de sport is binnen de vereniging erg belangrijk.

Kleding
Je kleding dien je aan te passen aan de weersomstandigheden van dat moment. Zowel te warm kleden als te koud kleden kan nadelig werken. Afhankelijk van de buitentemperatuur zul je in ieder geval een T-shirt aan moeten hebben, het liefst een oud shirt omdat het shirt vies zal worden. Vaak wordt geadviseerd hieronder een thermohemd te dragen aangezien je regelmatig tijdens een run in contact komt met water maar ook in een beschut bos of een uitgestrekt winderig weiland of akker terecht kunt komen. Verder wordt er een legging (strakke elastische sportbroek) gedragen die zorgt voor een optimale bewegingsvrijheid, zowel in het water als in het bos omdat deze niet achter takken of delen van hindernissen blijft haken met alle gevolgen van dien. Verder absorbeert een legging veel minder water dan een normale joggingbroek. Ook houdt de legging de temperatuur van de spieren stabiel aangezien de broek ook sneller droogt.