Wat is survivalrun?

De survivalrun
Survivalrun is een veelzijdige vorm van duursport waarbij een parcours tussen de 5 en 20 kilometer wordt afgelegd. Het grootste deel van het parcours is door een natuurlijke omgeving, dus door weilanden, bossen en langs beken. Daarnaast zijn er verspreid over de route een aantal hindernissen waar doorheen/overheen/onderdoor geklauterd moet worden, dit aantal kan variëren tussen de 25 tot 60 (afhankelijk van de afstand). Dit zijn natuurlijke obstakels zoals sloten maar ook zelf opgebouwde hindernissen zoals verticale en horizontale netten, touwen en nog veel meer dingen. Survivalrun is een groeiende tak van sport. Niet alleen wordt een krachtinspanning verwacht van de deelnemers, ook souplesse en techniek spelen een bepalende rol voor het uitlopen van een survivalrunparcours.

Kan ik dat ook?
Dat heeft een heel simpel antwoord: Dat kan! Zolang je over de wil beschikt om ervoor te gaan. Ongetraind aan de start van een wedstrijd verschijnen zal zeker voor een confrontatie met jezelf zorgen. Een survivalrun wedstrijd is namelijk zwaar. Naast de hindernissen die je moet volbrengen sta je in een constante “strijd tegen de elementen van de natuur”. Daarbij speelt de toestand van het terrein waarover het parcours is uitgezet een belangrijke rol. Verder zijn de weersomstandigheden van grote invloed. Goede kleding, conditie en voorbereiding sterken je tegen deze elementen. Door te trainen en de juiste technieken aan te leren kun je jezelf optimaal voorbereiden op wedstrijden.

Misschien ben je niet direct toe aan het (individueel) lopen van een wedstrijd, maar heb je zin om deze leuke sport samen met je medestudenten te gaan beoefenen. Dat is natuurlijk geen probleem en vinden wij alleen maar gezellig! Er kan gesteld worden dat een mens veelal meer kan dan hij denkt. Je ontdekt krachten van jezelf waarvan je niet had verwacht dat je het zou hebben ;).

Kleding
Je kleding dien je aan te passen aan de weersomstandigheden van dat moment. Zowel te warm kleden als te koud kleden kan nadelig werken. Afhankelijk van de buitentemperatuur zul je in ieder geval een T-shirt aan moeten hebben, het liefst een oud shirt omdat het shirt vies zal worden. Vaak wordt geadviseerd hieronder een thermohemd te dragen aangezien je regelmatig tijdens een run in contact komt met water maar ook in een beschut bos of een uitgestrekt winderig weiland of akker terecht kunt komen. Verder wordt er een running tight (strakke elastische sportbroek) gedragen die zorgt voor een optimale bewegingsvrijheid, zowel in het water als in het bos omdat deze niet achter takken of delen van hindernissen blijft haken met alle gevolgen van dien. Verder absorbeert een legging veel minder water dan een normale joggingbroek. Ook houdt de legging de temperatuur van de spieren stabiel aangezien de broek ook sneller droogt.